Wednesday 26 September 2012

Syaitan Tidak Pernah Berputus Asa

“(Iblis berkata:) “Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalan-Mu yang lurus. Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur” al-A’raf (7:13-17)

Tujuan Allah menciptakan syaitan adalah untuk menguji tahap keimanan manusia itu kepada Allah.

Sesiapa yang terpedaya dengan ajakan syaitan Allah akan membalas dengan azab sensara yang pedih di dunia dan di akhirat.Manakala orang yang berbuat baik dan berjaya menyekat kejahatan syaitan  maka

Allah akan memberikan penghargaan yang tidak terkira dan dibalas dengan Syurga dan kehidupan yang tetap berbahagia.

Pernah tak rasa yang Syaitan itu sendiri tidak pernah berputus asa menggoda umat Islam. 


Mereka terus menerus menggoda manusia berbuat kejahatan. Sebab mereka pernah berjanji akan menyesatkan umat Islam hinggalah hari manusia dibangkitkan ( hari kiamat ).

Macam mana pulak dengan kita? Pernah terfikir tak kenapa kita ade rasa berputus asa itu untuk berbuat kebaikan sedangkan syaitan itu sendiri tidak pernah berputus asa. Malahan mereka sanggup berkerja keras menghasut manusia.

Dah tu tak rasa malu ke? kita berputus asa pada Allah dan akkhirnya terjerumus ke dalam godaan syaitan itu..

Sedangkan syaitan pernah berjanji di akhirat kelak dia tidak akan menanggung segala perbuatan dosa manusia itu walaupun dia yang mennghasut manusia itu. 

Dan berkatalah pula syaitan setelah selesai perkara itu (perhitungan di hadapan Allah pada Hari Akhirat);


''Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu: dan tiadalah bagiku sebarang kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dulu lagi aku telah kufur ( terhadap perintah Tuhan) dan kamu sekutukan daku dengan-Nya.Sesungguhnya orang-orang yang zalim beroleh azab yang terperi sakitnye.'' [Ibrahim:22]

Nampak tak betapa teruk dan kejinya Syaitan ini, mereka bukan saja tidak mahu mengaku kesalahan  di sebabkan godaan itu malahan mengatakan semua itu disebabkan kita sendiri. 

Scary tak ...?? Kalau macam tu kan, apa kata kita patut rasa mcam ni, ''Ah kenapa pulak aku nk bagi chance dekat syaitan untuk menghasut aku, kenapa pulak nak kasi dia menang.

Nanti dekat akhirat kalau yg buat salah tu bukan dia yang nk tanggung. Aku jgk yg kna tanggung azab neraka teramat pedih itu. "


No comments:

Post a Comment

Secara Tak Sedar Harta Kita Di Sucikan

Kadang-kadang tu pernah tak rasa baru je dapat gaji tapi dah kena kuarkan duit.. tiba tiba pulak la kereta nak rosak la , laptop nak rosak l...